Recension - Fallen ängel (Hush Hush) av Becca Fitzpatrick

Fallen ängel handlar om Nora som går i gymnasiet. På en biologilektion förklarar läraren att de måste byta platser något Nora och hennes väninna Vee inte vill göra, speciellt inte efter att Nora hamnat bredvid Patch, den nya killen i klassen. Patch och Nora får i uppgift att intervjua och skriva om varandra till nästkommande dag, något Nora finner svårare än vad hon först trott.

Patch är annorlunda, hans arroganta sätt, hånfulla leende och mörka ögon tycks förfölja Nora. Efter en rad otrevliga händelser är Vee övertygad om att Patch inte är bra för sin kompis. Tillslut kan Nora inte sluta tänka på Patch, vem han är, varför han agerar som han gör och hur det kommer sig att han vet så mycket om henne. Detta leder till att Nora och Vee gör allt för att ta reda på mer om honom. Nyfikenheten finner Nora både skrämmande och attraktiv, när bitarna faller på plats och sanningen om Patch uppdagas är det mer otänkbart än hon först kunde föreställa sig.

Efter att ha sträckläst boken inser jag att vad jag har gjort, fallit för en otroligt snygg framsida. Boken är lättläst och alldeles för uppenbar. Det inte rocket science att räkna ut de händelser och scenarion som kommer att inträffa. Jag är ganska säker på att detta beror på att bokens egentliga målgrupp är tonåringar. Fitzpatrick föröker och ja, hon lyckas nästan. För mig är det en bok som inte är vidare bra, men den är inte avskyvärd heller. Nyfikenheten för uppföljarna är svag och känslan om de böckerna är värda att köpa eller ej är något jag brottas med, dels för att jag inte är säker på att de behövs för historien och dels för att jag är en sådan person som måste ha alla böcker i en serie. Om jag var 7-8 år yngre hade boken definitivt uppskattats mer ifrån min sida. Så om du har något småsyskon eller en yngre släkting så är detta en bra present.

Sumana Landqvist