Cluedo: Act 8 Robin Larsson

De kallar mig Överste Senap, retsamt nog. De säger att jag är tokig, galen, skadad och senil. De säger att jag är paranoid. Men de har ingen aning. De var inte där. De har inte sett män i artonårsåldern vrida sig i plågor för att gasmasken inte var helt tät. De har inte sett dem drunkna i leran, för tidigt för vem som helst, speciellt för dem som aldrig fått leva.

 

Efter kriget hade jag svårt att få jobb. Mitt öknamn, Överste Senap (ironiskt nog blev jag aldrig överste) följde mig vart jag än vände, och alla tycktes ha hört talas om min paranoia. Men de visste inte heller någonting om senapsgas. De hade ingen aning om vad det hade gjort med mina sinnen. De var skarpare nu, klarare än förr, snarare än tvärt om. Jag kunde se allt, höra allt, känna allt. Om jag bara så ville.

 

Pensionen för krigsveteraner från staten höll mig emellertid vid liv och flytande tills vidare. Livet hemma i stugan var faktiskt ganska likt det i skyttegravarna, den mesta tiden satt man bara och väntade. Extremt långa pass av uttråkning, blandat med korta perioder av ren terror. Det måste ha varit värst för de som hade flickvän och kanske till och med barn hemma. Jag hade ju bara min stuga. Och så klart även grannarna.

 

Mina grannar var ett aristokratiskt par, båda till åren. Den ene kallar jag för Säcken, och den andra för Gamen. Båda har ett synnerligen särskilt sätt att hantera vardagen, Säcken dricker litervis med sprit och läser tjocka böcker. Jag tror att han är akademiker. Gamen patrullerar runt i huset med ett tillhygge, ibland ett järnrör, ibland en ljusstake. Och så kallar de kallar mig paranoid.

 

Jag har inte sett till Säcken på några dagar, han är kanske bortrest på en konferens eller liknande. Gamen finns där dock, hon går fortfarande runt och spejar och spanar. Just ikväll är hon nog inte ensam tror jag, det är någon mer. Jag såg inte vem det var som kom i bilen, men det är en skugga till i rummet. Det är inte Säcken, den här skuggan är mycket smalare än honom. Det är förmodligen en kvinna – kanske en älskare till Säcken? Det skulle förklara varför Gamen slår ihjäl henne. Jag borde kanske ringa polisen.


Kommentarer
Postat av: Alex W

Haha älskar verkligen Överste Senap som karaktär, härligt skruvad.

2010-09-21 @ 20:19:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0