Återkomsten, av Johan Nyman, Cecilia Renström och Alexander Wahlström

En man har oväntat rest iväg från sin familj. Han har varit spårlöst försvunnen i två år. En gråkall söndagsmorgon i februari ringer det på dörren och hustrun öppnar.

Det första hon säger när hon ser sin make är:

- Kommer du nu?

- Hej, mitt namn är Sten. Jag kommer från samfundet Guds helande hand. Jag undrar hur ditt förhållande till Gud ser ut?

- Va?

- Ja, mitt namn är Sten och jag kommer frå….

- Jag vet väl mycket väl vem du är! Att du har mage att visa dig här efter så lång tid!

- Nu tror jag att du misstar dig, jag har aldrig rört mig i det här området tidigare.

 

Siw stirrar frågande på mannen utanför hennes dörr.

- Är det här något slags jävla skämt?

- Nej, det tror jag…

- Hur kan du stå där och låtsas som att du inte känner mig?! Att efter över 25 års äktenskap försvinna i två år för att sedan dyka upp på min trappa och predika om någon jävla religion!

- Nu tycker jag att du behöver samla dig lite.

- SAMLA MIG?! Jag gör väl vad fan jag vill i mitt eget hus! Vårt hus!

 

Mannen på trappan skrattar till lite förnärmat.

- Jag skulle nog komma ihåg om jag hade varit gift i över 25 år…

 

Siw vänder sig om och sliter tag i ett foto från byrån bredvid dörren.

- Vem i helvete ser det här ut som, tycker du?!

- Men jag…

 

Mannen tar fotot ur hennes hand, stirrar på det och tappar det av fasa när han ser vad bilden föreställer. Mannens blick blir hård och kall, ansiktsuttrycket är som förbytt.

- Denna kvinna försöker locka mig till otukt!

 

Siw ser förskräckt på mannen medan han står och mumlar för sig själv. Sedan öppnar mannen munnen och med en fasansfull röst säger han:

- Ja herre, demonen måste förgöras!

 

Han plockar upp en glasskärva och hugger Siw upprepade gånger i ansiktet och halsen. I ett sista försök att skydda sig själv backar hon in i huset och stänger dörren. Kort därefter faller hon döende mot golvet i en pöl av blod.

 


Kommentarer
Postat av: Robin

Lätt sjukaste slutet av alla...

2010-09-22 @ 18:02:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0