Återkomsten, Albin Silverberg och Annica Lennartsson

Bakgrundstory: En man försvinner och är borta i två år. När han kommer hem till sin fru möts han av:


- Kommer Du nu? Sade hon när hon öppnade dörren.

- Ja. Jag blev uppehållen, svarade han.

- Uppehållen!? Hennes ord hade samma utgångshastighet som en Kalashnikov.

- Jag har vidgat mina vyer, svarade han frånvarande.

- Har du någon aning om hur mycket jag har oroat mig? Hon knöt den vita morgonrocken hårdare om sig men hade ännu ingen lust att lätta på säkerhetskedjan som höll dörren i position.

- Får jag komma in?

- Nej.

- Varför inte?

- Du ska vara glad att jag ens öppnar dörren för dig. Jag har legat sömnlös, gråtit och trott att du var död och nu står du här som om ingenting hade hänt.

- Upplysning tar inte hänsyn till tiden.

- Va!? Vad i helvete är det du pratar om!?

- Ja, jag har kommit för att hämta dig…

- Du skrämmer mig…, dörren pendlade nu mellan att stängas och att av nyfikenhet hållas öppen.

- Det finns inget att vara rädd för. Jag har sett ljuset, oändligheten och hela härligheten, med ett ryck slet han upp dörren och kedjan gav vika som om den vore av plast.

Erika backade in i hallen av förskräckelse. Till hennes förvåning stod hennes make fortfarande kvar ute på trappan.

- Får jag komma in? , han var blekare och blicken hade blivit mörkare.

- Vem är du?

- Din man. Nu och för evigt.

- Det finns ett problem… Jag har en ny man, trots hennes chock var hon tvungen att vara rak och tänka praktiskt.

- Får jag komma in?

- Men han är ju hemma nu…

- Får jag komma in?

- Okej då…

Erikas före detta mans blick började glöda rödaktigt och han verkade nästan sväva över tröskeln. Erika vågade inte ens andas, än mindre röra på sig. Den bleke mannen tog Erika i sin iskalla famn och avslöjade sylvassa tänder med ett ormliknande väsande.

I samma ögonblick vaknade den tredje generationens vampyrjägaren Anders van Helsing i sovrummet. Han kände närvaron av vampyr starkare än någonsin. Under kudden låg alltid en lång silverspik… Fyra sekunder senare bestod Erikas före detta man av en glödande liten askhög i hallen prydd med silverspiken på toppen. Erika suckade och stängde dörren om både sin nye och före detta man…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0