Vilsen: Del 3

Gröna ögon precis som sin bror, Eve visste plötsligt hur hon skulle rädda sitt jobb.

”Mr Crout min bror har blivit påkörd av någon dåre som smet från platsen. Jag måste hjälpa honom till sjukhuset, hoppas du förstår.”

”Det här låter som ännu en dålig ursäkt Mrs Klein. Du ska veta att det finns många som gärna tar ditt jobb om du inte är intresserad.”

”Jag kan ta med honom till kaféet om du inte tror mig.”

”Hmm… Bäst du snabbar på, nu har inte tid att prata med dig längre jag har kunder som väntar!”

Eve satte sig ned på bänken och böjde sig ner emot Jim som inte lyckats ta sig upp på bänken igen

”Det ser ut som du behöver hjälp.”

Jim som fortfarande försökte greppa vad han gjorde mörbultad i New York fick bara fram ett

”Ehh... Jo.” på svenska.

”Är det ditt sätt att säga ’Ja tack’? Var kommer du ifrån”

”Uhh... Sverige.” svarade Jim fortfarande på svenska, hans hjärna verkade inte vilja lyda honom.

”Ok... Kan du engelska?” säger Eve med långsam tydlig röst, som om hon talade till ett förståndshandikappat barn.

”Yes.” svarar Jim, vars hjärna äntligen fattat galoppen.

”Ah! He speaks! Underbart!” säger Eve med ett något sarkastiskt tonfall. ”Vi måste ta dig till ett sjukhus och det är pronto!”

”Ont i ryggen. Kan inte gå” Jims hjärna hade äntligen kopplat över till engelska med visst gnissel i maskineriet.

”Vi tar en taxi” Precis som i en film vinkade Eve från trottoaren och gul taxibil var snart på plats.

På sjukhuset plockade de ut glassplittret ur Jims arm, bandagerade hans händer och gav honom en burk piller mot värken i ryggen. Inget var brutet men han hade fått en ordentlig smäll i ryggen, vad som kunde ha orsakat det visste varken doktorn eller Jim. Vid det här laget började Jim se Eve som en räddande ängel, en riktigt söt ängel också! Det verkade nästan för bra för att vara sant. Det var det.

”Du är skyldig mig 1200 dollar för det här lilla besöket, och för din skull hoppas jag att du kan betala. Och nu är det din tur att hjälpa mig!” Eve förklarade att han nu hette Steve och var hennes bror som kommit på oväntat besök, och omedelbart lyckats bli påkörd i New Yorks hetsiga trafikdjungel.

”Bäst att du låter mig sköta pratandet, men vi har vuxit upp i Wyoming så försök låta som du kommer därifrån.”

Jim tänkte att Eve lika gärna kunde bett honom prata Nepalesiska med sydstatsbrytning, men Eve verkade inte vara en kvinna som skulle acceptera ett nej till svar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0