Stokhoolms blådbad - Annica Lenartsson & Alexander Wahlström

I denna skrivövning fick vi i uppgift att i lottade par skriva en historia på ett förbestämt tema på max en timme. Vårt tema var Stockholms blodbad sett ur en pojkes ögon. Detta är resultatet:

Idag har mamma lagat massa mat med dom andra i köket. Det ska komma jättemassa folk till slottet idag. Den nya Kungen skulle ha ett stort kalas hade mamma sagt. Jag försökte titta när gästerna kom, men då sa den tjocka vakten att osnutna bastarder inte hade där att göra. Då sa jag till vakten att jag inte va snuvig och sparkade han på benen. Då puttade den dumtjocka vakten bort mig därifrån.  Jag gick tillbaka till mamma och frågade vad en bastard är och sa att vakten kallade mig snuvig. Mamma sa att jag inte alls var snuvig och att en bastard är en som ska bli servitör. Då blev jag glad.


På kvällen gick jag och övade på att vara servitör. Alla vuxna va jätteglad och sjöng konstiga sånger. Dom välte ut en massa krus med nåt rött som luktade äckligt. Men de va bra så jag kunde öva på att plocka upp saker. Tjocka vakten va jätteglad innan, men nu låg han och sov under ett bord. Han snarkade jättehögt. Jag petade honom på både näsan och magen, men han vaknade inte. Då kom mamma och drog bort mig. Hon sa att jag skulle sova nu.


Nästa dag laga de vi också mycket mat. Jag va tvungen att hjälpa till ända tills kvällen. Då alla andra håll på att plocka av borden så smet jag. Jag gick till ett fönster och tittade ut. Gästerna lekte med svärd på gården. Det brukade jag och Lambrekt också göra. Jag såg Anders Köttmånglare där nere. Han var inte så bra på att fäktas. Men han var bra på att spela död. Han låg jättestilla. Det var många som var bra på att spela döda. Dom kanske är såna där skåpespelare. Alla tyckte nog inte leken var rolig för dom skrattade inte som igår. Baggans Björn var där nere. Han ville att folk skulle sluta. Han är den tråkmånstigaste av rådmannarna. Jag blev också sugen på att leka, så jag gick och letade efter Lambrekt. Men jag hittade han inte så jag gick och la mig.


Dagen efter hade nån spillt ännu mer av den där röda dricka. Hela gården va full. Dom drack nog efter att dom hade lekt. Jag blev jätteröd om fötterna när gick där. Jag hoppade i alla dom stora pölarna. Det hade runnit ända till stallet. Jag gick dit för att klappa pållarna. Då blev pållarna också röda. Det tyckte jag såg roligt ut så jag målade alla pållarna. Särskild på den vita för där syntes det bäst. Men då kom jag på att mamma nog skulle bli arg om jag va smutsig. Det brukar hon bli. Så jag badade i hästarnas vatten så hon inte skulle märka det.


På kvällen skulle jag gå och titta på om de skulle leka ikväll också. Men mamma frågade vart jag skulle. Då sa jag att jag skulle titta på när dom leker fäktning  som jag gjorde i går. Mamma blev helt vit i ansiktet. Jag frågade om hon va sjuk. Men hon bara tittade på mig. Jag sa att mamma var lika tråkig som Baggans Björn va igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0